الخميس، 29 مارس 2012

وطنى العنب.....P:


وطنى حبيبى الوطن الأكبر....يوم ورا يوم أمجاده بتكبر
و انتصاراته, ماليه حياته....وطنى بيكبر و بيتحرر
وطنى وطنى

أولاً و قبل أى حاجه بلاش تفهمنى غلط, لحسن تفتكر إنى دايب فى غرام الوطن لا سمح الله, تف من بقك يا راجل أنا مش وش كده, أنا بس كتبت الأغنيه دى علشان حاجه تانيه خالص.
طبعاً الأغنيه – أو بمعنى أصح – الأوبريت ده إحنا تقريباً إتربينا عليه, كلنا كنا بنستناه فى التليفزيون سواء بمناسبه أو غير مناسبه, أى حفله فى المدرسه كان لازم يتغنى, ده أنا حتى فاكر كويس إن طابور المدرسه كان بيطلع الفصول على الموسيقى بتاعته و هى بتتعزف على الأوكورديون.
طيب الكلام ده كان زمان, إيه إللى فكرنى بيه دلوقت؟
بمنتهى البساطه موجه الأغانى إللى بيطلق عليها أغانى سوقيه و بوظت الفن و أذواق الناس و طبعاً هى كتيره أوى دلوقت. و كل ما تسمعها تلاقى الناس تفكرك بزمن الفن الجميل و فين أيام القمم بتوع زمان.............و يااااااااااه.
لقيت نفسى من غير ما أحس حاطط الأوبريت ده فى مقارنه مع أغنية - على سبيل المثال مش أكتر – العنب, على إعتبار إن دى الأغنيه إللى ممكن يتربى عليها الأجيال إللى جايه, فلقيت إن أغنية العنب على الرغم من كل الكلام إللى ممكن يتقال عليها إلا إنها أقرب للقلب و ممكن تحبها أكتر.
حتقوللى إزاى و مش إزاى؟ حقوللك بمنتهى البساطه إن العنب و كل الأغاى إللى زيها على الرغم من إن فيهم كل العبر إلا إن فيهم ميزه كبيره جداً و هى الصدق, و ده إللى عمرك ما حتلاقيه لا فى الأوبريت و لا فى الوطن الأكبر كله. يعنى إنت بتسمع الأغانى دى علشان تضحك و تفرفش و تهيص و ممكن كمان ترقص و إنت من جواك عارف إنها مش أكتر كده, لكن الأوبريت القمه ده بقاله من سنه 1962 لحد دلوقت بيضحك على الناس و بيخدعهم بشعارات العروبه إللى مش نافعه و عمرها ما نفعت و لا حتنفع.
و طبعأ مش ده الأوبريت الوحيد إللى كده, لأ ده فى كتير من النوعيه دى زى الجيل الصاعد و صوت الجماهير .....إلخ. كل العك ده إعتمد فى المقام الأول على اللحن الجميل و النجوم القمم و الديكور و الجو الحماسى الثورى إللى يحببك فى الثوره و يحسسك إن العروبه دى حاجه مفخره لكل من رزقه ربنا بالشرف العظيم ده و إن العرب مستهدفين علشان إحنا ناس محظوظين و عايشين فى نعيم مش موجود فى أى حته فى الكون!!!!!
طبعاً أنا ممكن يتوجهلى كلام من نوعية أصلك مشربتش من نيلها, و لا عمرك جربت تغنيلها, لكن أنا بس عايزك تحكم عقلك و تفكر شويه و إنت بتسمع الأغانى إللى من النوعيه دى, و علشان ماكونش متجنى على أى حد, فأنا جبت شوية مقتطفات من الأوبريت القمه ده, إقراها و احكم بنفسك, بس على شرط لو إقتنعت بكلامى أول حاجه تعملها هى إنك تشغل أغنيه العنب.

وطنى يا مالى بحبك قلبى.....وطنى يا وطن الشعب العربى
ياللى ناديت بالوحده الحره.....بعد ما شفت جمال الثوره
و إنت كبير, و اكبر كتير, من الوجود كله يا وطنى
(أكبر من أمريكا على سبيل المثال لا الحصر يعنى)
************
حلو يا مجد يا مالى قلوبنا.....حلو يا نصر يا كاسى رايتنا
حلوه يا وحده يا جامعه شعوبنا.....حلوه يا أحلى نغم فى حياتنا
يا نغم سارى بين المحيطين....بين مراكش و البحرين
فى اليمن و دمشق و جده.....نفس الغنوه لأجمل وحده
(مجد, نصر, وحده.......أحمدك يا رب)
************
قوميتنا إللى بنحميها....إللى حياتنا شموع حواليها
جنه بتضحك للى يسالم....و جحيم ساير على أعاديها
(العكس صحيح)
************
وطنى يا أغلى وطن فى الدنيا....وطنى يا قلعه للحريه
إنت البانى مع البانيين....و إنت الهادم للعبوديه
الصوت صوتك حر و عربى....مش صدا شرقى ولا صدا غربى
ياللى ترابك كحل لعينى.....ياللى هواك عطره بيحيينى
إنت حبيبى يا وطنى العربى
(إحنا حنهرج !!!!!!!)
************
وطنى يا جنه الناس حاسدينها.....على أمجادها و على مفاتنها
ياللى قنالك رجعت ملكك....و إنت الخير الدنيا صاينها
على السد و خد من خيره....صنع و ازرع و ابنى فى نوره
ياللى علاك فى قلوبنا عباده....يا وطن كل حياته سياده
وطن العزه الوطن العربى
(و الله العظيم أنا ماسك لسانى بالعافيه)
************
(معلش هانت دى آخر حته والله)
وطنى يا زاحف لانتصاراتك.....ياللى حياه المجد حياتك
فى فلسطين و جنوبنا الساهر....حنكمللك حرياتك
إحنا وطن يحمى ولا يهدد....إحنا وطن بيصون ما يبدد
وطن المجد يا وطنى العربى
(لو وصلت لحد هنا يبقى إنت أكيد شخص عنده قوه تحمل رهيبه أحييك عليها)

الثلاثاء، 27 مارس 2012

الحروب الاستباقية....!




الحروب الاستباقية

مصطلح اطلق بعد نهاية احداث الحادى عشر من سبتمبر للتصدى بكل قوة للهجمات الارهابية بحروب استباقية للقضاء عليها بجانب تحقيق مكاسب اخرى من تصنيع للسلاح ،واحتلال منابع البترول فى الشرق الاوسط.
اما فى مصر فهى حروب كلامية ،ومنوشات بين طرفين كبيرين على الساحة.

هذا ما يدور فى الايام الحالية بين اكبر قوتين على الساحة السياسية  فى الاونة الاخيرة .
الاخوان المسلمون فى حالة حروب استباقية (ليست بالا سلحةوالذخيرة)بينها وبين المجلس العسكرى لاسترداد حقها،او انتزاع كلمتها فى الشارع بعد نفاذ صبر الشارع السياسى، والمصرى بشكل عام،وسخط الجماهير عليهم وتصدير الحكومة لكل مشكلة من مشاكل الناس الى المجلس المنتخب،ناهيك عن مشاكل داخلية تواجة الجماعة من الداخل  منها مشكلة الرئاسة،وترشيح احد كوادر الاخوان،وانشقاقات لبعض شباب الجماعة.


ادى هذا كلة الى حروب استباقية بينهم وبين المجلس العسكرى للتغطية على الاحداث الجارية،واعطاء هدنة للتفكيرفى مشاكل  المستقبل القريب.
ومن جانب المجلس العسكرى لا يقف موقف المشاهد للاحداث دون رد، ولكنة سيترجم ذلك الى  بيانات يستنكر فيها مثل هذا الادعاء الباطل (من وجهة نظرة) بكل قوة للخروج من الميدان بشكل مشرف يرضى عنة انصارة

واتوقع استمرار هذة الحالة لفترة غير قصيرة حتى تتبين معالم الفترة القادمة.

 بقلم / م. وائل فرغل الكاشف



الجمعة، 23 مارس 2012

احنا فى وسط دوشه كبيره اوى


احنا فى وسط دوشه كبيره اوى
بس كل واحد مننا ليه جزء تانى محدش يعرفه غيره
الوقت اللى احنا فيه محتاجين جرعه كبيره من الامل علشان نكمل
المشوار كبير والطريق صعب بس احنا هنحقق اللى عايزينه
(ولسه بيجرى ويعافر
ولسه عيونه بتسافر
ولسه قلبه لم يتعب من المشاوير)
 
...................................................................................
الايام اللى فاتت اتعرفت على 3 اشخاص جديده فى حياتى
الدكتوره والمهندسه والباحثه :)
لكل حد من التلاته اشكركم بشده
لانى استفدت منكم 
 
 
(خلي حياتي عطاء ومنح خلي حياتي نور وملح)

ربك لما يريد ..

الحلم هيحقق :)

وطنطاوى هيتعلق ..
 

صور هتحكى حكايه ... الثوره لسه بدايه

صور هتحكى حكايه ... الثوره لسه بدايه

لسه النظام موجود - والرب الحى موجود  
اشهد يا محمد محمود كانوا كلابا ونحن الاسود ... جانب من اشتباكات شارع منصور والفلكى ومحمد محمود

يا شعب يااللى دفع تمن الشوارع دم
احفظ اسامى اللى ماتوا فى الشوارع صم

الشارع اللى اصطفى وقصر الأمارة لمًّ
ملوك قليلة الرباية ركبوا واتركبوا


شعب بغزالة اتخنق قلب التاريخ فى يومين

لابس عباية جحا وهو صلاح الدين
بيكرم الانبياء ويهزء السلاطين

والفجر خيله وحبات الرمال عربوا

 يا شعب يا مصلى قدام العساكر صف
يجرى الجريح من ورا لقدام لا خاف ولا خف
تدوس عليه العربية تحولة لمية الف ...
يا للعجب يقتلوه يتوقعوا هربه
يا للعجب يقتلوه يتوقعوا غيابه
اللى اتقتل لسه واقف هو واصحابه

يا شعب مصر .... يا شعب مصر اللى سابقة ضحكته غضبه

مايطلع الصبح الا وصحبتك سببه

يا مخلص الأرض من وحشتها فى الأكوان
... يا حجة الشمس تفضل طالعة ساعة كمان

مستئذنة وهى مش عادتها الاستئذان

 سايق عليك النبى ما تقول كفاية يا شيخ
الملحمة لما تخلص يبدأ التاريخ

وبكرة جايه حروب فيها بكى وصريخ
وبكرة نصرك يخض الشمس من لهبه












كلما افكر فى اختيار لحملتنا الثوريه القادمه لا اجد غير
الشعب يريد اسقاط النظام
لسه النظام موقعش .. لسه النظام موجود بيشد الحيل وهيرجع اقوى من الاول
العسكر ومبارك وجهان لعمله واحده
...........................................................................................
شعر :  تميم البرغوثي
لسه انسان .. !

لسه يا طيبه عندى فيكى امل

صديقى
أول ما تضيق ..
بشتاقلك أوى يا أعز صديق..
بشتاق لعنيك تبرق
م-الفرحة اما تشوفنى..
لجرائتك ...م- الخوف تخطفنى
 
بشتاق للضحكة

اللى تنور ليل المساجين..

لايديك بتطبطب على كتفى

وكتف التانيين..

ولغنوة انا وانت سمعناها
                       ورددناها ف-قلب الميادين
معقول من سنة

كنت بتهتف هنا فى التحرير؟

معقول سبتنا؟؟

مش كنت بتحلم بالتغيير..؟

واهو صاد الحلم
           رصاص قناص غدار وضرير


مشتاق لك أوى...
واشتاقلك كل مكان وميدان
خطيته بقدمك مره زمان..
وصرخت بعلو الصوت
(ثوار..أحرار هنكمل ميت مشوار)


باتمنى اشوفك فى مظاهرة ..
أو ماسك علمك وبتهتف ضد الطغيان..
واتمنى اسهر وياك سهرة..
وأقوللك والله يا صاحبى زمان

 
باتمنى أكمّل حلمى معاك...

بتمنى وحلمى بيستناك..

واتمنى اشوفك نصر بلدنا المحبوسة ..
                                                       وأشوفك فرح عريس يتزف على عروسة




 
وأشوفك نور بيعدينا على بكره الجى...

واشوفك احلام محسوسة... وأشوفك حى..
                    مع ان دماك لسه ف-حضنى




مشتاق..

وايامك وحشانى..

وكلامك بيرن ف-ودنى..

ارجع نتصاحب من تانى .....

ارجع خدنى


الكلام الجميل اللى فوق دا مش انا اللى كتبه بس الصور دى بتاعتى :) يمكن مبعرفش اتكلم حلو زى ناس كتير بس اللى جوايا بحاول اطلعوا فى الصور
ببساطه احنا مربوطين بدم الشهداء اللى ماتوا دول .. كل واحد فيهم كان عنده امل
نزل من بيت
وباس امه و قالها ادعيلينا
اكن كل اللى فى الميدان دول اخواته و قرايبه
كل واحد من اللى استشهدوا كان عنده هدف اقوى وانبل من اى حاجه
اللى كان عنده حبيبه و اللى كان عنده اخوات بنات و عايز يفرح بيهم
و اللى كانت بتحب حد و اللى كانت مخطوبه و اللى كانت متجوزه
كل واحد من دول بيقولنا اوعوا تسيبوا حقنا
احنا اللى حافظنا على الميدان اللى موتنا فيه
فى موقعه الجمل و يوم جمعه الغضب
اوعوا تسيبوا حلمنا ... واوعوا متححقوش حلمنا
الناس دى نزلت و قالت
عيش حريه عداله اجتماعيه
و الشعب يريد اسقاط النظام
بس لسه النظام موجود و محققناش حاجه غير اسقطنا راس النظام الفاسد
قوووول معايا قول بجد
هيا عيشه ولا موته ولا فوته فى حاره سد
الشعب يريد اسقاط النظام
ويسقط يسقط حكم العسكر
لسه انسان :)

أنا غريب وفي الغربة وحدة قاسية ووحشة موجعة,

أنا غريب وفي الغربة وحدة قاسية ووحشة موجعة,

غير أنها تجعلني أفكر أبدًا بوطن سحري لا أعرفه,

وتملأ أحلامي بأشباح أرض قصية ما رأتها عيني.

أنا غريب عن أهلي وخلاني, فإذا ما لقيت واحدًا منهم

أقول في ذاتي:

من هذا? وكيف عرفته?

وأي ناموس يجمعني به? ولماذا أقترب منه وأجالسه?

أنا غريب عن نفسي, فإذا سمعت لساني متكلمًا تستغرب أذني
صوتي. وقد أرى ذاتي الخفية ضاحكة, باكية, مستبسلة,

خائفة… فيعجب كياني بكياني,

وتستفسر روحي روحي,

ولكنني أبقى مجهولاً مستترًا,

مُكتَنَفًا بالضباب,

محجوبًا بالسكوت.
(جبران خليل جبران)


حاله كده !

احنا فى حاله غريبه اوى
انتخابات ودستور وشهداء ومصابين
الحكومه ومجلس الشعب والانبوبه ومنع المواقع الاباحيه
غزو اللغه الانجليزيه و تطبيق حدود الله والحمى القلاعيه
امن الدوله بقى الامن الوطنى ...
الاخوان بقيت الحريه والعداله
السلفيين بقوا النور ...
 
 
الثوار بقوا بلطجيه
ومش الشباب الطاهر بتاع يوم 25
 زى ما المواطنين الشرفاء بيقولوا
مبارك بقى المخلوع و الجيش بقى المجلس العسكرى !  
 وكشف العذريه لشعب كله !


(النور مكانة فى القلوب أحضن خيوط شمس الغروب يا تكون قد الحياة يا تعيش وحيد وسط الدروب )
 

الثلاثاء، 20 مارس 2012

رثاء فى والدة الفنان عمرو دياب ( وهاقولك ايه بس يا امى )


رثاء لوالدة الفنان عمرو دياب رحمها الله



هاقولك ايه بس يا أمى 
إنتى الوحيدة اللى فى دمى
مهما ببعد وياخدنى فنى

برجع لحضنك الدافى 
وبإديكى على ايدى تضمى



وقت الفراق صعب عليا
اصل الوداع مش بإيديا
سبتينى والناس حواليا
وبرضو وحدانى بغنى
وهاقولك ايه بس يا امى


انا كنت عايش برضاكى
ودلوقتى بتمنى لقاكى
نظرة وداع لحظة مماتك
والله بتزود همى
وهاقولك ايه بس يا امى


انتى الحبيبة وانتى الامان
حواليا ناس كتير احضان
وحضنك انتى اللى هاممنى
وهاقولك ايه بس يا امى

فى جنة الخلد يا غالية
ولقانا فى حياتنا التالية
لحد ما الاقى نصيبى
وفى دورى ربى يختارنى
وهاقولك ايه بس يا امى

الاثنين، 19 مارس 2012

أمى انتى جنتى انتى حياتى و دنيتى 3>


مين غيرك قلق وسهر .. مين غيرك حملنى وصبر
مين غيرك فـ مرضى دوانى .. مين غيرك كبرنى ورعانى
مين غيرك علمنى وعلانى .. مين غيرك فرح عشانى
مين غيرك واقف معايا فـ كل ايامى .. مين غيرك فـ وقت ضعفى قوانى
مين غيرك لما اتعب يريحنى .. مين غيرك لما احزن يفرحنى
مين غيرك ياخدنى فـ حضنة وانا بـبكى .. مين غيرك بلاقيه ديما جنبى وسندى
مين غيرك يعمل كدا .. مين غيرك عنده حنان بـ الشكل دا
عمـــرى .. مش هيبقى كتير عليكى ،، لو اديته كله ليكى
مستحيل هلاقى زيك .. ولا هحب حد قدك
انتى عنوان الحنان ،، انتى دايما بر الامان
فـ عيدك مش لاقى هدية تليق بيكى .. مع انى واثق ان اقل حاجة ممكن ترضيكى
لكن انا مهما جبت ومهما عملت عمرى مـ اقدر اوفى
ولا هقدر ارد جزء من جمايلك اللى خلتنى اعتز بـ نفسى
دا انتى اللى زيك ايه فـ الدنيا دى يساوية .. ؟!
حتى لو بوست التراب اللى رجلك بتخطى عليه

كل سنة وانتى طيبة يـ امى ،، وربنا يخليـكى ليــا

بــ قــلمــ






حبها من غير ما يشوفها



شاب وسيم عمره بين 22 و23 ما يعرف عن الحب شي ولا مره بحياته حاول انه يعرف شي عن الحب ... له طله حلوة واللي يشوفه على طول يحبه ..

سافر والله وفقه بوظيفة بس بعيد عن منطقة أهله اللي ساكن فيها والمكان اللي توظف فيه يمشي الحال بس زيارات البنات على المكان هذا كثيرة ..

وبيوم جت وحده ودخلت المكان هذا وشافت الولد هذا فأعجبت فيه و أخذت رقم المحل لأنه موجود على اللوحة برا ويوم راحت للبيت اتصلت عليه وحاولت تحتك فيه بالكلام بس حست أسلوبه جاف شوي ولا قدرت تأخذ وتعطي معه ...

وصاركل يوم الساعة 11 المساء تتصل عليهعلى شان تتعرف أكثر عليه
وتتكلم معاه وهو مايعرف ايش يقول بس يسمع ويقول إيهولا ..

طالت الأيام على الطريقة هذي تشجع مره وسألها أنتي ايش الهدف من مكالماتك هذي ولوين تبين توصلين هي جاوبت على طول لأنها منتظره هالسؤال هذا.. قالت أبي أوصل لقلبـــك ..

قال : طيب آنا ما اعرف شي عن الحـــــــب ولا حتى اعرف أتكلم فيه ولا افهم لغته ..

قالت :أنا بعلمك على أيديني وأخليك (( فيلسوف حب ))

المهم طالت المحادثة وجت أيام وراحت أيام وعلى الطريقة هذي وهي تعلم فيه وهو يستوعب بسرعة .. لين خلاص حب الولد من كل قلبه لدرجه انه صار ما يقدر ينام الليل من كثر التفكير فيها وكل أصدقاءه صاروا يحسون انه متغير ولا يأكل ونحف وصار يفكر كثير ويسرح كثير وأحيانا يخطي باسمها وينادي أصدقاءه وهم ما يبون يسألونه من الاسم هذا لان من شكله مبين انه حب وخلاص أعلى مراحل الحب وصل ..

دارت الأيام ومرت سنه على الطريقة هذي ، واتصل عليها بيوم وكان مزعوج قال لها : أنت شفتيني وشفتي شكلي وعرفتي أسلوبي وصار لنا سنه الحين ولا شفتك ولا حتى شفت صورتك قالت له : انتظر شوي لين يضبط وضعي وأخليك تشوفني ..

قال : لا ..لا.. لازم أشوفك وما راح اسكر لين توعديني متى ؟
قالت : طيب الخميس الجاي راح نطلع للمكان الفلاني نتقابل هناك والكلام هذا كان يوم السبت ..

تخيلوا الانتظار كيف راح يكون من يوم السبت لين الخميس أصعب لحظات عمره كان مقضي يومه كله نوم على شان بسرعة الأيام تمشي

وصل يوم الأربعاء وبدا يفكر :
كيف راح يكون شكلها طويلة قصيرة بيضاء سمره نحيفه دبدوبه حلوه مثل ما هو راسمها بخياله ؟

كان يفكر بكل شي
واتصلت عليه يوم الخميس قالت له : يالله طالعين وسيارتنا كذا شكلها ولونها كذا ورقم اللوحة كذا

قال : تمام .. اسمعي آنا كل الطريق مقدر اصبر أبيك كل دقيقتين ترنيين على موبايلي على شان أحس انك معاي موجودة وادري انك ما تقدرين تكلمين لأن اهلك معاك صعبه بس اقل شي كل دقيقتين رنه

قالت :اوكي
تحركت السيارة وهو حرك بعدها على طول وكل دقيقتين تجيه رنة وعلى الموبايل لين انقطعت الرنات اكثر من عشر دقائق
ما قدر يصبر أرسل رسالة ولا ردت عليه تردد بالاتصال تردد وتردد كثير ما يدري يتصل آو يخاف يحرجها مع ا هلها

المهم قرر ولما دق على موبايلها مر من جنبه سيارة إسعاف متجهة بنفس الطريق اللي هو يمشي فيه من كثر ما هو مخبوص نزل الموبايل جنبه أسرع ورا السيارة وخلى الموبايل يرن ( معاودةالاتصال آليا ) المهم وصل شاف حادث اكثر من رعب منظره مافيه ..

عائله كاملة يمين الخط منتثرة فيها أربع بنات وشايب وحده عجوز كلهم حالتهم وإشكالهم ميئوس منها بشكل خيالي ..

السيارة هي نفس السيارة ونفس اللوحة ونفس اللون بس كيف راح يعرفها بين البنات الأربع وهي ما وصفت له حتى شكلها نزل مع اللي نزلوا يشوف بقايا حلمه وبقايا أمله صار يناظر يمين يسار ولو يشوفها ما راح يعرفها
سمع صوت موبايل يرن حاول يتبع الصوت لقى وحده من البنات ماسكه الموبايل ويرن بيدها وهي شبه ملطخه بالدم ومافي آمل من إنها تعيش آلا بعد إذن الله
شاف اسم المتصل بموبايلها لقى مكتوب !!!!! ( أمل عمري) قال : يمكن هذي وحده من صديقات البنت هذي لكن بدون شعور رفع الموبايل وناظر للاسم اللي هـــــو ( أمل عمري ) وفتح الرقم وكانت الصدمة انه شاف الرقم حقه لان الجوال لقاه مع وحده كان الجمال ما أنخلق لغيرها بس للآسف فارقت الحياة
وانقلبت اسعد لحظات عمره بثواني إلى أتعس أيام العمر ..

الرقم لقاه رقمه ولقا اسمه مكتوب ( أمل عمري ) صدمة خلته ينهار ويغمى عليه وانقلوه معاها للمستشفى هي انتقلت إلى رحمةالله بس هو عاش آو اقصد ما عاشت الضحكة بعدها يوم ..

وترك الوظيفة وتعقد من عيشته وصار يكره نغمة الموبايل ولا يتكلم مره غير إذا كان مجبور انه يحكي ويكره أي واحد يجيب أبجدية كلمة حب عنده
سافر عن المنطقة اللي كان موظف فيها وتعرف على آمل عمره اللي أنتها فيها واخذ عهد على نفسه انه مايجي المنطقة هذي آلا بنفس اليوم اللي توفى فيه حلمه وصار كل سنه بنفس اليوم يسافر للمنطقة ويمر نفس المكان ويجلس فيه ساعة ويرجع لمنطقته................ تمت

اعترف ب اني في لحظة ضعفٍ و لحظاتِ قوّة احببتك


اعتراف بحبك
حبيبتي ..فلأعترف بأني أحببتك
وفقدت في النهاية الرهان
لقد أحببتك حين تصورت استحالة هذا الحب
حين تصورت أنى في مملكة الحب سلطان
جواد جامح لا يملك سوى الركض
في الحلبات .... حتى نسى انه إنسان
حتى أنت يا أجمل من رأيت
كنت في مخيلتي أعذب الألحان
لكنك لحن بلا نغم
زهرة برية تنمو في بستان الإشجان
فلأعترف بأننا طائران بلا وطن
نحيا لحظات في سجن
ولحظات نكون نحن السجان
نحيا يومنا حتى يغمرنا غدا النسيان
فلأعترف باني خسرت الرهان
حين تصورت محبوبتي مجرد اسم
لكنها قلب بلا عنوان
لقد تصورتك عاشقة في زمن الهوان
مجرد جسد بلا زمان ولا مكان
لقد عاتبنا الزمان كثيراً والعيب كان في أنفسنا
وتأكدتُ أخيراً انكِ ملاك تائه في طريق العصيان

**************************
حبيبتي ..فلأعترف بأني أحببتك
فتعالى نحمل خطايانا ونلقيها مع رحيل الليل الطويل
وننادى على شمس النهار
تعالى نلقى كلمات الهوى في ارض الواقع
حتى تنبت ونعرف حقيقة مشاعرنا
قبل أن يسدل الستار
أحببتك وتأكدت من حبي لكِ
وسرت في طريق لاح في نهايته جدار
وكشفت الأيام عن وجهها الأخر
وكشف الزمان عن وجهه المستعار
فأخذنا نلملم أشلاء عمرنا من كل مكان
وانتهت حياتي أمامك في لحظه انكسار
عودي..حبيبتي عندما تودين الرجوع
وسأكون أنا في الانتظار

**************************
فلأعترف باني بدونك تهت عن عنواني
بدونك ضاعت منى كل أوطاني
سفينة ضلت طريقها بين المواني
لقد أصبحت سجين الغرام
وعيناكِ حبيبتي هما سجاني
فلأعترف أنى أخطئت حين راهنت عليكِ
لأني في النهاية خسرت رهاني

دولة الفيس بوك

طبعا كل اللى بيقروا الكلام ده دلوقتى عندهم فيسبوك , بس عشان انت عندك فيسبوك يبقى انت شخص مش عادى..اه مش عادى عشان لما تعرف ان فى مصر حوالى 80 مليون مواطن و 9 مليون بس اللى عندهم فيسبوك هتعرف انك مش عادى !! 
تخيل 9 مليون مصرى على الفيسبوك بس ,يعنى حوالى 11.25% من الشعب..الأغرب بقى لما تكتشف ان ال 9 مليون دول حوالى 3 مليون و 700 الف بس اللى اعمارهم بتترواح من 18-24 سنة !! ده احنا قليلين أوى يا جدع !! 
أمريكا بالصلاه ع النبى ( و كل من له نبى يصلى عليه) عندها 155 مليون مشترك من أصل 308 مليون نسمة تقريبا .. يعنى نص أمريكا بتقعد ع الفيسبوك .. يعنى لو فكروا بس يعملوا حرب كومنتات معانا الفيسبوك هيقع فى مصر و هيبقى لا حول لنا ولا قوة.
فاحنا طالما مش قد امريكا يبقى نعمل حرب مع نفسنا هنا ع القد كده و حاجة محندقة.
عايز تعمل حرب ع الفيسبوك تعمل ايه بقى ؟؟ تقوم رازعلك بيدج و لمملك كام الف فيها و اول ما تكبر يبدأ الهبل بقى يشتغل..
ما هى ديانتك ؟ - مسلم و أفتخر - مسيحى و أفتخر - يهودى و أفتخر - ملحد 
الأدمن بعبقريته الفذة ايا كانت ديانته شايف ان من حق كل واحد يفتخر الا الملحد !! يبقى ابن كلب وواطى
يعنى لو انت مسلم ولا مسيحى ولا يهودى ازاى شايف الديانات التانية فخر و الالحاد و العياذ بالله هو اللى مش فخر ,اشمعنى الملحد ميفخرش يعنى ؟
النقطة التانية ان احنا زى ما قلت 9 مليون مصرى ع الفيسبوك و حوالى 8-10 مليون مسيحى فى مصر يعنى 10% 
فسيادتك لو حسبتها نسبة و تناسب و قلت ان فالـ 9 مليون فيسبوكى 10% مسيحيين يعنى 900 الف
لما حضرتك تطرح سؤال زى اللى فات لو انت مسلم بتعمل فتنة يعنى و عايز تبين ان احنا كتير ؟؟ طب يابو الذكاء ما الفيسبوك فى اكتر من 800 مليون مشترك لو فهموا السؤال مش هتلاقى نفسك مسحته لأن المسلمين قليلين ع الفيسبوك
و تحدانى واحد يهودى انى اجمع مليون مسلم فى شهر .. نفسى أفهم هو بيتحداك ليه ؟؟ ما هو ممكن يعمل صفحة هو ويجمع الناس اللى بيكرهوا المسلمين و يشتغل مع نفسه و خلاص و هيجيب عدد اكبر منك مليونين مرة
- ما هو أعظم كتاب فى التاريخ ؟ - القرأن - الأنجيل - التوارة 
لا يختلف التخلف فى الحالتين فالمعنى واحد و الهدف واحد كل واحد بيعتنق ديانة معينة هيختار الكتاب بتاعها و فى ناس مُسلمين بيختاروا الأنجيل و التوارة و ساعات ملحد و يهودى .. بستغرب من الاختيار بس بقول أكيد مختارين عند او اكونتات وهمية عشان يبقى ليها غرض تانى
خلاصة الموضوع انت مش محتاج تجاوب على سؤال من الأسئلة دى صدقنى .. الأسئلة دى لا هتزودك ولا هتنقصك ولا ربنا هيعاقبك لو مجاوبتش ولا هو ذنب ولا سنة ولا حلال ولا حرام .. هى مجرد أسئلة تدل على تفاهة أدمن الصفحة لا أكتر ولا أقل
من فضلك .. متجاوبش ع الأسئلة دى تانى و متديش الفرصة لحد انه يخلى دماغك تافها و تتخانق مع ناس انت بتحبهم بسبب الاسئلة العبيطة دى
الرسول صلى الله عليه وسلم قالها زمان  لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ و نازلة فى كتاب ربنا ..
دى مش عقلية ناس فاهمة و واعية و عملت ثورة الدنيا كلها بتكلم عنها .. من فضلك متخليش مكان للعقليات دى بيننا هنا.

المصباح ،،

لقيت الفانوس مرة ودعكته          طلعلى عفريت قاللى شبيك لبيك قلت خلاص الذل أنا ودعته         ويا عفريت بالطلبات هاهريك قالى هأو...