الأحد، 24 يونيو 2012

رساله الى رئيس مصر !


مرسي رئيس مصر : سوف نبدأ بمتابعتك والرقابة عليك دون سوء ظن مسبق بك ... فإذا رأينا إصلاحا شكرناك ... وإن رأينا ابتعادا عن طريق الحق نبهناك ... وإن لم تستجب ضغطنا عليك لتصلح ما أفسدته ... وإن لم تستجب ثرنا عليك وخلعناك

ضـــد الثـــورة

شفت بعض الناس بتدافع عن الفنانات إلي نزلوا مدينه نصر لمناصره شفيق وتلصق التهم بسبهم ونشر صور لهم لا تليق بالإ خوان وأصحاب الدقون أحب أرد لك مطلق الحريه في الدفاع عن أي فنانه كيفما تشاء ولكن لا تنسي أن أمثالهم لم يتذوقوا الجوع والذل والفقر مثل الإنسان العادي البسيط أمثالهم يعيشون حياه مريحه مرفهه يمجدون في المسئولين ليقبضوا ينافقوا بكلامهم ليتم الصفح عنهم وعايشين في جلباب السلطه بنعيمها بأي شكل لصور هذه السلطه عكس المواطن العادي المطحون الذي يذوق المرار ليأكل لقمه العيش بحلال دافع وهلل لهم ولكن لا تقارن هؤلاء بالمصريين العاديين..و كل هذا بسبب نظام مبارك جعل من الوسط الفنى و الرياضى رموز و نخبة و صفوة المجتمع و أغلبهم فى الواقع حفنة من الجهلة و المغفلين و المنافقين و الرويبضة و أصحاب المصالح و منهم القوادين و بائعات الهوى .. ببساطة : "تيوس معها فلوس" ..
يتم استغلالهم فى أى مشكلة يواجهها النظام كأبواق إعلامية و ألسنة مدربة تجيد التحدث دفاعا عن النظام و تجيد التمثيل أمام الكاميرات "بحكم المهنة" و هذا لخلق حالة من الرأى العام تساند النظام فيما يواجهه من عقبات ..
إبعاد الساسة المحترمين و العلماء و النوابغ عن الساحة الإعلامية كان مقصودا لتغييب المجتمع و جعله ينساق عاطفيا و فكريا وراء ما ينقله له رعاع الإعلام .

الاثنين، 18 يونيو 2012

وشوشة دماغ على الفاضى !


يا دي ام الكلام الفاضى على الخوف من الاخوان و وشوشة الكلام الغريب اللى بيدخل الدماغ ده .. انا شاب مسلم ومش مواظب صحيح اوي زي ما ربنا طلب مني وربنا يهديني وعارف انه هو اللي مفروض يحاسب مش غيره.. لكن لو حصل واتمنع اي حاجه مخالفة لشرع الله هعتبرها دافع للهداية ! .. علي فكرة في شباب و بنات كتير خايفين من حكم الاخوان لى التدخل فى الحياة الشخصية ... و مين اساسآ هيراقب كم مليون ويجبرهم ع كدا دا عقل ضيق وتفكير متخلف سوري يعني بس مش للدرجه دي معتقدش ده ممكن يحصل هوا مرسى رئيس عشان يمسكنا بالعافية و يقولنا يلا نصلى و اللى بتعملو ده حرام و غلط .. ولا حتى اضطهاد الاقباط .. ده فاكس كلو. و ان شاء الله اللى فيه الخير هيحصل .. و فيها ايه طلما هيخلونا نعمل الصح و يحافظوا علينا و يحترمونا هنخاف منهم ليه ؟

المصباح ،،

لقيت الفانوس مرة ودعكته          طلعلى عفريت قاللى شبيك لبيك قلت خلاص الذل أنا ودعته         ويا عفريت بالطلبات هاهريك قالى هأو...