الأحد، 24 يونيو 2012
ضـــد الثـــورة
شفت
بعض الناس بتدافع عن الفنانات إلي نزلوا مدينه نصر لمناصره شفيق وتلصق
التهم بسبهم ونشر صور لهم لا تليق بالإ خوان وأصحاب الدقون أحب أرد لك مطلق
الحريه في الدفاع عن أي فنانه كيفما تشاء ولكن لا تنسي أن أمثالهم لم
يتذوقوا الجوع والذل والفقر مثل الإنسان العادي البسيط أمثالهم يعيشون حياه
مريحه مرفهه يمجدون في المسئولين ليقبضوا ينافقوا بكلامهم ليتم الصفح عنهم
وعايشين في جلباب السلطه بنعيمها بأي شكل لصور هذه السلطه عكس المواطن
العادي المطحون الذي يذوق المرار ليأكل لقمه العيش بحلال دافع وهلل لهم
ولكن لا تقارن هؤلاء بالمصريين العاديين..و كل هذا بسبب نظام مبارك
جعل من الوسط الفنى و الرياضى رموز و نخبة و صفوة المجتمع و أغلبهم فى
الواقع حفنة من الجهلة و المغفلين و المنافقين و الرويبضة و أصحاب المصالح و
منهم القوادين و بائعات الهوى .. ببساطة : "تيوس معها فلوس" ..
يتم
استغلالهم فى أى مشكلة يواجهها النظام كأبواق إعلامية و ألسنة مدربة تجيد
التحدث دفاعا عن النظام و تجيد التمثيل أمام الكاميرات "بحكم المهنة" و هذا
لخلق حالة من الرأى العام تساند النظام فيما يواجهه من عقبات ..
إبعاد
الساسة المحترمين و العلماء و النوابغ عن الساحة الإعلامية كان مقصودا
لتغييب المجتمع و جعله ينساق عاطفيا و فكريا وراء ما ينقله له رعاع الإعلام
.
الاثنين، 18 يونيو 2012
وشوشة دماغ على الفاضى !
يا دي ام الكلام الفاضى على الخوف من الاخوان و وشوشة الكلام الغريب اللى بيدخل الدماغ ده .. انا شاب مسلم ومش مواظب صحيح اوي زي ما ربنا طلب مني وربنا يهديني وعارف انه هو اللي مفروض يحاسب مش غيره.. لكن لو حصل واتمنع اي حاجه مخالفة لشرع الله هعتبرها دافع للهداية ! .. علي فكرة في شباب و بنات كتير خايفين من حكم الاخوان لى التدخل فى الحياة الشخصية ... و مين اساسآ هيراقب كم مليون ويجبرهم ع كدا دا عقل ضيق وتفكير متخلف سوري يعني بس مش للدرجه دي معتقدش ده ممكن يحصل هوا مرسى رئيس عشان يمسكنا بالعافية و يقولنا يلا نصلى و اللى بتعملو ده حرام و غلط .. ولا حتى اضطهاد الاقباط .. ده فاكس كلو. و ان شاء الله اللى فيه الخير هيحصل .. و فيها ايه طلما هيخلونا نعمل الصح و يحافظوا علينا و يحترمونا هنخاف منهم ليه ؟
الاشتراك في:
الرسائل (Atom)
المصباح ،،
لقيت الفانوس مرة ودعكته طلعلى عفريت قاللى شبيك لبيك قلت خلاص الذل أنا ودعته ويا عفريت بالطلبات هاهريك قالى هأو...
-
"القلع" ظاهرة شاذة انتشرت في الحياه التويترية والفيسبوكية وتحولت من انترنت الى واقع (ملموس) متفهمنيش غلط اه قلعَ مستغرب...
-
انا هقول كلام والمسؤلين هيقولو كلام والحكومه هتقول كلام والاعلام هيقول كلام وانتو هتقولو كلام وكلو كلام ك...


